" Semakin Dekat Bahtera Kita KepadaNya,
Semakin Kencang Taufan Yang Melanda "


zainal hisham
(md.usm)

Tuesday, June 16, 2009

Ramai terseleweng daripada matlamat asal yang murni kerana nafsu

(part 1)

KITAB Sahih al-Bukhari, bab Ghazwah Hunain menyebutkan ketika Rasulullah SAW membahagi harta rampasan perang kepada orang Muhajirin sebanyak 100 ekor unta untuk setiap orang, ramai munafiqin yang bersuara: "Sungguh ini adalah pembahagian yang tidak adil."

Timbul pula fitnah dan cakap-cakap keji di belakang Rasulullah SAW yang dihembuskan orang munafik mengenai kedudukan kaum Muhajirin dan Ansar yang dibezakan, mengapa kaum Muhajirin (orang Makkah) yang baru memeluk Islam itu diberi keutamaan oleh Rasulullah SAW.

Padahal, orang Ansar sudah banyak berkorban untuk kejayaan Islam berbanding mereka yang baru memeluk Islam. Bahkan mereka mengatakan: "Sedangkan pedang kami masih berlumuran darah bagi membela Rasulullah SAW." Mereka mengungkitkan pembelaan tidak berbelah bagi kepada Rasulullah SAW.

Angin perpecahan dan antiperpaduan cuba ditiupkan oleh mereka yang hatinya rosak. Isu berbaur perkauman itu lantas ditangkis dengan cekap melalui pandangan politik Rasulullah SAW yang tajam dengan kaedah tarbiah nubuwwah.

Rasulullah SAW memanggil dan mengumpulkan kaum Ansar di Lembah Hunain lalu memberi mereka dua pilihan, apakah mereka memilih harta rampasan perang yang murah nilaiannya itu atau memilih untuk membawa pulang Rasulullah SAW dan Baginda menjadi harta milik mereka?

Rasulullah SAW mentarbiah jiwa orang Ansar dengan sabdanya yang bermaksud: "Wahai sekalian orang Ansar, tidak sudikah kamu jika orang Muhajirin itu pergi dengan membawa unta, sedang kamu pergi dengan membawa Rasulullah SAW? Sesungguhnya pemergian kamu bersama Rasulullah SAW jauh lebih baik daripada mereka dengan membawa unta.

bersambung...

No comments:

" Semakin Dekat Bahtera Kita KepadaNya,
Semakin Kencang Taufan Yang Melanda "
- j_nal07@yahoo.com -
- z.hisham90@gmail.com -



zainal
(md.usm)