" Semakin Dekat Bahtera Kita KepadaNya,
Semakin Kencang Taufan Yang Melanda "


zainal hisham
(md.usm)

Thursday, December 24, 2009




“Bersempena dengan kedatangan hari sembilan (tasu’a) dan sepuluh (‘asyura) Muharram ini saya mengingatkan para pengunjung sekelian tentang kita semua disunatkan berpuasa pada hari-hari berkenaan. Sekurang-kurangnya berpuasalah pada sepuluh Muharram. Ini seperti yang ditunjukkan dalam hadis-hadis berikut;

عن ابن عباس رَضِيَ اللَّهُ عَنهُ أن رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّم صام يوم عاشوراء وأمر بصيامه. مُتَّفّقٌ عَلَيهِ

Daripada Ibn Abbas r.a.:“Bahawa Rasulullah s.a.w. berpuasa pada hari ‘asyura dan memerintahkan agar berpuasa padanya”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim dalam sahih mereka).

عن أبي قتادة رَضِيَ اللَّهُ عَنهُ أن رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّم سئل عن صيام يوم عاشوراء فقال: ((يكفر السنة الماضية)) رَوَاهُ مُسلِمٌ.

Daripada Abu Qatadah r.a. : bahawa Rasulullah s.a.w ditanya tentang puasa hari ‘asyura. Baginda menjawab, “(Puasa tersebut) Menghapuskan dosa satu tahun yang lalu”. (Riwayat Muslim)

وعن ابن عباس رَضِيَ اللَّهُ عَنهُما قال، قال رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّم: ((لئن بقيت إلى قابل لأصومن التاسع)) رَوَاهُ مُسلِمٌ.

Daripada Ibn Abbas r.a. beliau berkata: “Rasulullah s.a.w bersabda, “Sekiranya aku masih hidup sampai tahun depan, maka aku akan berpuasa pada (hari) kesembilan” (Riwayat. Muslim).

Semoga Allah merahmati kita semua dalam berlumba-lumba mendampingiNya


semoga bermanfaat. wallahu'alam.


Petikan dari email voice of islam...

Friday, December 11, 2009

Ada Apa Dengan Jumaat???

alhamdulillah,,syukur kepada Allah yang telah memberi kesempatan untuk bertemu lagi d alam cyber ini. syukur juga kerana sehingga hari ini kita masih lagi d beri 2 nikamat yang paling besar iaitu nikmat iman dan nikmat islam..tanpa 2 nikmat ini,, tiadalah bereri kehidupan kita d dunia yang fana ini..suka untuk sya sama2 memperingai diri saya dan sahabat yang lain,marilah sama2 kia meningkatkan amalan dan ketaqwaan kpd Allah kerana sesungguhnya,, sebaik2 bekalan d hari akhirat ialah TAQWA..

setiap hari jumaat,, maka berduyun duyunlah kaum mislimin bergegas ke masjid bagi menunaikan sola fardhu jumaat. salah satu rukun sola fardhu jumaat ialah 2 khubah sblm menunaikan solat jumaat.khutbah inilah sebagai salah satu aset atau agen yang boleh d gunakan dalam memberi peringatan dan nasihat2 tertentu,, namun malangnya, tidak ramai yang memberi tumpuan terhadap khatib yang memberi khutbah tersebut.tapi ada pula masalah lain yang mana khutbah yang d sampaikan tidak membawa masej yang mampu meningkatkan keaqwaan. teringat ketika saya form 2 dahulu,, timbul 1 isu apabila khutbah yang d berikan berajuk "kepentingan susu ibu". ramai yang pertikaikan mengapa d beri khutbah bertajuk sebegitu yang kurang memberi impak terhadap pembinaan taqwa kepada Allah s.w.t. mungkin tajuk sebegitu sesuai d sampaikan kepada muslimat, tetapi muslimat tidak d wajibkan solat jumaat...

Alhamdulillah hari ini khutbah yang di sampaikan mampu memberi peringatan kapada yang mendengar..jadi ingin saya kongsikan serba sedikit point yang sempat d catatkan untuk tatapan bersama...

sesungguhnya masjid ialah wilayah yang terhormat d dunia ini. oleh itu hendaklah kita memelihara dan mengekalkan kesuciannya serta memakmurkan dengan mengerjakan ibadah dan menjaga kebersihannya..
Firman Allah s.w.t "Hanya yang memakmurkan masjid-masjid Allah ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Hari kemudian, serta tetap mendirikan shalat, menunaikan zakat dan tidak takut (kepada siapapun) selain kepada Allah, maka merekalah orang-orang yang diharapkan termasuk golongan orang-orang yang mendapat petunjuk." - At-Taubah 18-
ayat Allah ini jelas menunjukkan sesungguhnya orang2 yang terpilih sahaja yang akan memakmurkan masjid Allah.
1. beriman kepada Allah dan Hari kemudian
2. tetap mendirikan shalat
3. menunaikan zakat
4. tidak takut (kepada siapapun) selain kepada Allah

sabda nabi yang bermaksud " jikalau kamu melihat seseorang yang berulang alik ke masjid, mka bersaksilah bahawa sesungguhnya dia alah seorang yang beriman."
di dalam sabda nabi yang lain, " sesiapa yang membina masjid kerana Allah, maka Allah akan membina mahligai buatnya di dalam syurga."
membina yang di maksudkan ialah samada memberi sumbangan dalam pembinannya dalam bentuk wang ringgit atau dalam bentuk tenaga fizikal.
kebelakangan ini kita dapat melihat banyaknya masjid2 yang d bina dengan cantinya tetapi tidak ada yang memakmurkannya.ini kerana pembinaannya hanyalah kerana untuk bermegah2..
kita d tuntut untuk menjaga kebersihan masjid. sabda nabi yang bermaksud, " aku d perlihatkan amalan umatku yang baik dan yang buruk, dan ketahuilah antara amalan yang baik itu ialah membuang sampah dari jalan dan antara amalan yang buruk adalah membuang kahak (meludah) di dalam masjid.
suatu kaika dahulu, terdapat seorang wania yang selalu mengutip sampah d sekitar masjid nabi, apabila wanita ersebut meninggal, berita itu d sampaikan kepada rasulullah, lalu rasulullah bertanya di manakah kubur wanita ersebut? lalu d beritahu kemudian rasulullah pergi ke kubur wanita tersebut dam sembahyangkannya...itulah antara kemulian menjaga kebersihan dan kesucian masjid.

itulah serba sedikit yang dapat dikongsikan. mudah mudahan dapat memberikan suntikan baru kepada kita untuk terus memakmurkan masjid2 Allah,, x kira samada di dalam kampus mahupun d luar kampus.moga bermanfaat buat semua.

wallahu'alam..

p/s : mungkin ada huruf T yang tertinggal sebab keyboard T x bape molek :-)









Wednesday, December 9, 2009

Damba Kasih

Alhamdulillah,,syukur kpd Allah s.w.t kerana masih lg d beri 2 nikmat yang paling besar,,iaitu nikmat iman dan nikmat islam.syukur juga kerana sekian lama x update blog ni ni dgn kata2 hatiku ini.banyak cabaran yang d hadapi sepanjang 3,4 minggu yang lepas terutama exam selanjar 2...Alhamdulillah krn msh lagi d beri kesempatan utk menyambut 'eiduladha yang lepas.ak rasakan 'eiduladha baru2 ni kurang meriah skit compare 2 'eidulfitri yang lepas..=)x g tengok orng squrban je sebenarnya...;-)
emm,, bukan tu yang ak nk celotehkan kali,, tetapi ingin berkongsi sedikit perkongsian hati yang ak rasai sejak sekian lama...

nak cerita banyak2 pasal hati ni bahaye skit,,tapi mungkin lirik lagu Damba Kasih nyanyian kumpulan InTeam ni blh membantu ku..sememamngnya benar sje apa yang tercoret dalam lirik ni.jom tengok skit =)



Semakin jauh ku dari-Mu
Semakin dekat pula Kau menghampiri daku
Oh, Tuhan Yang Maha Pengasih
Siapalah diriku di pandangan-Mu

Semakin cuba ku dekati
Semakin kuat pula Kau mendugai aku
Oh, Tuhan Yang Maha Sempurna
Kerdilnya diriku di hadapan-Mu

Bagaimanakah nantinya tika berhadapan dengan-Mu
Sudikah Kau menerima hamba-Mu yang hina ini
Ya Allah Kau Maha Pengampun

Di bayangan mentari aku kealpaan
Dusta dunia penuh kepura-puraan
Di kala dini hari aku kepasrahan
Mendamba jernih embun kasih sayang-Mu Oh Tuhan

Andainya dihitung amalanku
Belum pasti dapat ku hampiri gerbang syurga-Mu
Oh Tuhan Yang Maha Pemurah
Hindari diriku dari siksa-Mu… Oh Tuhan

Kasih sayang-Mu Tuhan
Itu yang ku dambakan
Dengan rahmat-Mu ampunilah diriku..


Bagaimanakah nantinya tika berhadapan dengan-Mu
Sudikah Kau menerima hamba-Mu yang hina ini
Ya Allah Kau Maha Pengampun

Di bayangan mentari aku kealpaan
Dusta dunia penuh kepura-puraan
Di kala dini hari aku kepasrahan
Mendamba jernih embun kasih sayang-Mu Oh Tuhan

Andainya dihitung amalanku
Belum pasti dapat ku hampiri gerbang syurga-Mu
Oh Tuhan Yang Maha Pemurah
Hindari diriku dari siksa-Mu… Oh Tuhan

Kasih sayang-Mu Tuhan
Itu yang ku dambakan
Dengan rahmat-Mu ampunilah diriku..


emm,,ni lah yang ak rasakan...semakin ak cuba menghampiri Dia, smkn ak di tolak ketepi.ak teringt semamsa mula2 ak cuba nak tingkatkan iman diri,, kemanisan setiap ibadah yang d lakukan dapat d rasai,, kurangnya ujian yang melanda.dapt ku rasakan diri ini sntiasa d terima...namun di akhir2 ini,, ujian dan musibah yang melanda bertambah2,, dn seolah olah ak semakin lalai drpd Dia..


Ya Allah

yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani,

hamba Mu yang hina ini

tunduk menyerah diri kapada Mu

hanya kepada Mu kami sembah

dan hanya kepada Mu kami meminta

kiranya musibah yang menimpa

semata2 untuk menguji keimanan

maka ku terima dengan penuh redha

namun janganlah Kau biarkan hamba Mu ini

menempuh ujian

tanpa pedoman dan bimbingan daripada Mu

tunjukilah jalanMu yang lurus

kearah kehidupan

yang penuh dengan keredhaanMu

Kau kuatkanlah semangatku

untuk mengharungi ujian yang Kau berikan

tabahkanlah jua hati kecil ini

teguhkanlah pendirian dan akidahku

terhadap agama yang Kau redhai ini


MAKA BENARLAH FIRMANMU,,


Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? (Al - Ankabut ayat 2)


wallahu'alam.....


Sunday, December 6, 2009

Petikan berita utusan malaysia 6/12/2009

Pelaksanaan syariah di Aceh

Pada 1 Disember lalu, beberapa wanita yang sedang bersiar-siar di Banda Aceh ditahan oleh pegawai penguatkuasa Pemerintah Daerah.

Mereka terkejut dengan penahanan itu dan tertanya-tanya apakah kesalahan yang telah mereka lakukan.

Namun segalanya terjawab apabila di pinggir jalan mereka diberi 'kuliah' mengenai peraturan pakaian mengikut Islam bersesuaian dengan pelaksanaan Peraturan Daerah atau Kanun mengenai syariat Islam.

Walaupun mendapat reaksi yang berbeza-beza namun penguatkuasa syariat Islam di Aceh selepas ini bukanlah sekadar menjadi hiasan dalam buku undang-undang pemerintah sahaja, sebaliknya ia akan dilaksanakan secara tegas oleh pemerintah daerah.

Bantahan dan kritikan sesetengah kelompok hak asasi manusia yang menolak pelaksanaan undang-undang itu tidak dipedulikan. Ia kerana Aceh sememangnya sudah lama ingin melaksanakannya.

Tambahan pula, ia sememangnya satu undang-undang yang disahkan sebelum berlakunya perjanjian damai antara pemerintah Indonesia, puak pemisah Gerakan Aceh Merdeka (GAM).

Oleh itu mahu tidak mahu dengan sokongan sebahagian besar parti politik di wilayah tersebut, maka penduduk Aceh harus akur dengan pelaksanaan undang-undang syariah itu.

Berikutan kuasa yang diberikan kepada pemerintah daerah, mereka berkuasa untuk mengenakan tuduhan jenayah kepada kesalahan-kesalahan berkaitan meminum minuman keras, berjudi, berzina dan mencuri.

Wilayah contoh

Ternyata sekali, Aceh bakal menjadi wilayah contoh bukan sahaja di Indonesia malah di seluruh rantau Asia Tenggara apabila undang-undang itu dilaksanakan secara tegas.

Sebelum ini, ramai tokoh agama dalam ceramah-ceramah mereka mengaitkan kejadian tsunami yang berlaku di wilayah itu pada 2004 adalah akibat daripada kealpaan pemerintah Aceh menguatkuasa undang-undang syariah. Ketika itu mereka menganggap, bencana yang berlaku adalah pembalasan daripada Allah SWT.

Sememangnya pelaksanaan undang-undang syariah di Aceh turut menarik perhatian kuasa besar seperti Amerika Syarikat (AS). Ia terbukti apabila Timbalan Dutanya ke Indonesia, Ted Osius dalam pertemuan dengan Ketua Umum Pengurus Besar Nahdatul Ulama (PBNU) Hashim Muzadi bertanyakan mengenai hukuman merejam yang terdapat dalam undang-undang syariah bagi kesalahan zina.

Menurut Osius, sebagai sebuah organisasi Islam terbesar di dunia, NU mempertahankan citra Indonesia sebagai negara Islam sederhana.

Menjawab kebimbangan Osius itu, Hashim berkata, ajaran syariah Islam diperkenalkan sebagai kewajipan kepada individu sedangkan sebagai warga negara, mereka wajib mematuhi undang-undang yang ada

Demikianlah antara reaksi yang diberikan apabila Aceh ingin melaksanakan undang-undang syariah. Tetapi sama ada suka atau tidak pemerintah daerah Aceh akan tetap memastikan undang-undang tersebut dilaksanakan sama ada ia akan dibantah atau tidak.

Pemerintah Aceh tidak mahu, wilayah itu hanya bercakap sahaja melaksanakan syariah Islam tetapi dari segi tindakan ia boleh disifatkan satu retorik.

Thursday, November 19, 2009

Wasiat Nabi Muhammad s.a.w kepada Saidina Ali r.a


wahai Ali, bagi orang yang 'alim itu ada 3 tanda tandanya,
1. jujur dalam berkata kata
2. menjauhi segala yang haram
3. merendahkan diri.

wahai Ali, bagi orang yang jujur itu ada 3 tanda tandanya,
1. merahsiakan ibadahnya
2. merahsiakan sedekahnya
3. merahsiakan ujian yang menimpa dirinya

wahai Ali, bagi orang yang takwa itu ada 3 tanda tandanya,
1. takut berlaku dusta dan keji
2. menjauhi kejahatan
3. memohon yang halal kerana takut jatuh dalam keharaman

wahai Ali, bagi ahli ibadah itu ada 3 tanda tandanya,
1. mengawasi dirinya
2. menghisab dirinya
3. memperbanyakkan ibadah kepada Allah s.w.t.

Tuesday, November 17, 2009

Israel mahu rampas lebih banyak tanah!!!

petikan utusan malaysia 17 november 2009.

BAITULMAQDIS 16 Nov. - Seorang menteri Kabinet Israel hari ini menyuarakan kemungkinan rejim Yahudi itu merampas lebih banyak kawasan di Tebing Barat jika Palestin mengisytiharkan kemerdekaan tanpa memeterai perjanjian damai.

Menteri Alam Sekitar, Gilad Erdan yang juga sekutu rapat Perdana Menteri, Benjamin Netanyahu berkata, jika pihak Palestin mengambil tindakan unilateral, Israel juga perlu menimbangkan untuk meluluskan rang undang-undang bagi merampas kawasan di Tebing Barat.

Pegawai Palestin semalam berkata, pihak Palestin merancang untuk meminta Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengiktiraf kemerdekaan sebuah negara Palestin yang terletak di Tebing Barat dan Genting Gaza.

Mereka tidak pula menyatakan bila akan mengemukakan permintaan itu kepada Majlis Keselamatan.

Langkah itu diambil berikutan kekecewaan Palestin dengan ketiadaan kemajuan dalam rundingan damai yang sudah tergendala selama setahun.

Presiden Palestin, Mahmoud Abbas telah berkata, rundingan damai tidak boleh disambung semula sehingga Israel menghentikan kegiatan pembinaan penempatan Yahudi.

Kenyataan Palestin mengenai kemungkinan untuk mengambil langkah unilateral itu mendapat reaksi daripada Netanyahu yang berkata, hanya rundingan damai dengan Israel akan memastikan kemerdekaan sebuah negara Palestin.

"Tidak ada alternatif selain rundingan antara Israel dengan Pihak Berkuasa Palestin dan sebarang pendekatan unilateral hanya akan menyebabkan kerangka perjanjian antara kita terungkai dan mendorong langkah unilateral daripada pihak Israel," kata Perdana Menteri itu.

Pegawai Palestin menjelaskan, inisiatif diplomatik yang mereka rancang itu bukan bertujuan untuk mengisytiharkan kemerdekaan secara unilateral.

Matlamatnya untuk mendapatkan sokongan rasmi antarabangsa terhadap negara merdeka yang hendak ditubuhkan oleh Palestin, kata pegawai. - Reuters

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

beginilah degilnya kaum yahudi.bermula sejak zaman nabi Musa diutuskan hingga ke hari kiamat.tetap degil dan suka mencuri hak orang lain.knp mahu buat perjanjian damai sblm isytihar kemerdekaan palastin??kerana muslihat seterusnya mahu dijalankan.ap muslihatnya??saksikanlah kekejaman yang bakal berlaku lagi di palastin.kekejaman yahudi laknatullah.kita mohon kpd Allah semoga warga palastin d sana terus d beri kekuatan untuk teruuusss berjihad mempertahankan kedaulatan palastin.mga kita juga sentiasa d bawah rahmat Allah s.w.t.


wallhu'alam....

Saturday, October 31, 2009

Perkongsian Hati


alhamdulillah,, syukur kpd Allah..sekian lama x update alam maya ni,, ad jgk kesempatan yang d beri...x update blog ok lagi,,jgn smpi lupa nk update iman kita...
kali ini cume sekadar perkongsian dengan naqib usrah aje...
blh tgk sini....

wallahu'alam...

Saturday, October 24, 2009

IBU oh IBU


. Alhamdulillah,, sejambak kesyukuran di panjatkan ke hadrat Allah,, tuhan pentadbir sekalian alam. Maha suci Allah yang telah mencipta segalanya dengan penuh kesempurnaaan. sesempurna ciptaanNya adalah penciptaan manusia yang d cipta sebagai khalifah d muka bumi ini. namun semakin hari,, semakin manusia melakukan kerosakan dan kehancuran terhadap bumi yang indah ini.pernah kah kita terfikir,, bagaimana kita d lahirkan ke dunia ini? Alhamdulillah, aku bersyukur kepada Mu ya Allah kerana telah memilih ku untuk meneruskan pengajian dalam bidang perubatan ini.sangat beruntung ku rasakan kerana bermacam ciptaanMu yang dapat ku hargai dan kagumi. memang tidak ku sangka begitu "rigid" dan detail nya manusia d ciptakan.dari sel yang begitu kecil dan halus,,sehingga terciptanya manusia dengan sistem tubuh yang complex,,Ya Allah sungguh Kau memang berkuasa atas segala sesuatu.

tetapi,, bukan tentang proses kejadian manusia yang nak aku kongsikan kali ni, tetapi aku nak share pengalaman yang membuatkan aku semakin menghargai harga pengorbanan seorang wanita yang bergelar IBU.kini baru aku betul3 sedar bahawa sememangnya seorang anak tidak mempunyai hak sama sekali untuk membantah @ melawan @ apa2 yang d katakan oleh ibunya ( yang tidak bertentangan dengan syariat). kenapa kau katakan sedemikian?

pernah x kita bayangkan bagaimana seksanya seorang ibu melahirkan anaknya?? sebelum ini memang ak x pernah dapat gambaran yang sebenar.tetapi,,hari khamis yang lepas,aku dapat melihat sendiri bagaimana peritnya melahirkan anak. Tima kasih kat abg ujai yang bawa ak masuk wad O&G @ wad bersalin.aku bersyukur kerana mendapat peluang untuk melihat sendiri depan mata kesakitan itu.walaupun dah 2 hari berlalu,, namun ak masih dapat rasakan lagi kesakitan itu. apabila terbayang wajah yang penuh kesakitan tu,, terketar lutut ni. takut jugak mse mula2 ak melihat kepala bayi yang dah nak keluar tu,, sampai nak terpitam jugak =). tapi,,itulah yang dikatakan begitu susahnya melahirkan anak.kita yang lelaki ini sudah pasti tidak akan merasai, namun hargailah pengorbanan ibu kita. dan bagi yang sudah @ akan berkahwin,, hargailah jua isteri anda..(selingan jea)

semakin kita membesar,, semakin kita kurang mendengar kata2 ibu kita kan...memang tidak menghargai pendengaran yang telah Allah ciptakan.kata Dr.Asma Hassan,, pendengaran adalh deria yang pertama sekali yang dapat d gunakan oleh seorang manusia.

"Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibumu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatu apapun, dan Dia memberimu pendengaran,penglihatan dan hati nurani agar kamu bersyukur."
-An-Nahl ayat 78-

"katakanlah, 'Dialah yang menciptakan kamu dan menjadikan pendengaran,penglihatan dan hati nurani bagi kamu. tetapi sedikit sekali kamu bersyukur'."
-Al-Mulk ayat 23-


Ya Allah, sungguh aku telah banyak kali melukakan hati ibuku,sungguh tidak ak syukuri segala nikmat yang Engkau berikan,sungguh ak telah menzalimi diri ku ini. ampunkanlah dosa ku, dosa kedua ibu bapaku.Ya Rahman,, kasihanilah kedua ibu bapaku sebagaimana mereka mengasihi ku pada waktu kecil dahulu.tempatkanlah mereka di dalam syurgaMu yang sebaik2 tempat kembalinya bagi hamba hambaMu.Ya Allah, sentiasalah ingatkan aku bahawa sungguh ibuku telah mengorban kan dirinya untuk melahirkanku.
baru aku faham apa yang ibu ku katakan "separuh nyawa mak melahirkan kamu"
mungkin boleh sama2 menghayati lagu ni.
or tgk video clip die kat sini.
sama sama lah kita menghargai ibu kita bagi mereka yang masih ada...

wallahu'alam..

Friday, October 16, 2009

Manusia Perosak Masyarakat & Bumi

Alhamdulillah,, sejambak kesyukran dipanjatkan kehadrat yamg Maha Pencipta atas kesempatan yang diberikan untuk ak "share" somehing lagi kat sini..apa yang nak di caatkan di sini adalah apa yang ak perolehi daripada khubah jumaat di masjid kubang kerian pada hari ini. khubah pada kali ini telah bercerita tentang watak2 manusia yang meosakkan masyarakat dan bumi yang tercinta ini.tapi x seme info sempat ku catatkan. namun,, apa yang disampaikan dapat juga menambah pengeahuan dan dapat juga muhasabah diri samada ak tergolong dalam golongan ini atau x!

sesungguhnya,Allah telah mencipta dunia ini dengan sebaiknya dan dengan sempurnanya untuk diduduki oleh makhlukNya dengan aman dan damai.namun terdapat pula segelintir dalam kalangan manusia itu yang berlaku zalim dengan melakukan kerosakan kepada masyarakat mereka sendiri serta kepada bumi yang indah ini. Firman Allah didalam surah Al-Baqarah ayat 204 & 205 yang bermaksud

"...dan diantara manusia ada yang perbicarannya tentang kehidupan dunia mengagumkan engkau (Muhammad) dan dia bersaksi kepada Allah mengenai isi hatinya padahal dia adalah penentang yang paling keras. dan apabila dia berpaling (dari engkau), dia berusaha untuk berbuat kerosakan di bumi, serta merosakkan tanam tanaman dan ternakan sedang Allah tidak menyukai kerosakan..."

disini diceritakan beberapa watak manusia yang menjadi perosak masyarakat dan bumi ini. semoga kita dapat muhasabah diri kita,, adakah kita mempunyai watak2 yang "extreme" ini.

1. manusia yang malutnya manis berbicara d bibir tetapi racun didalam hati.
manusia seperti ini digelar sebagai munafik atau dalam masyarakat kita digelar sebagai musuh dalam selimut.

2. manusia perosak masyarakat yaitu kumpulan yang suka menyalahkan orang lain dan tidak pernah mengakui kesalahan diri sendiri.mereka ini lebih gemar mengata, mencaci dan mencela orang/kelompook lain.mereka juga gemar menabur fitnah demi menutup segala kesalahan yang mereka lakukan. jikalau fitnah itu ditebar keatas seorang pemimpin, maka jatuhlah kepimpinannya, jikalau ditabur keatas seorang peniaga, maka jatuhlah perniagannya.jikalau keatas sepasang suami isteri, maka porak perandalah rumah tangga mereka. begitulah watak mereka ini.

3.manusia yang tidak boleh di tegur atau tidak boleh dikritik...mereka ini sentiasa meresa diri mereka sahaja yang benar dan segala kesalahan itu datangnya daripada orang lain.mereka sanggup jadikan sesiapa sahaja sebagai kambing hitam untuk menutuo kesalahan mereka. sungguh mereka ini mampu mencetuskan kehancuran terhadap kedamaian dan ketenteraman yang telah terbina.mereka juga mampu membawa kehancuran terhadap dunia ini.bagaimana? mereka mampu mencetuskan peperangan dan merosakkan bumi ini.

firman Allah didalam surah al-Ahzab ayat 17 yang bermaksud :
"...katakanlah, 'siapakah yang dapat melindungi kamu dari ketentuan Allah jika Dia mengkehendaki bencana atasmu atau mengkehendaki rahmat keatas dirimu?'. mereka tidak akan mendapat perlindung dan penolong selain Allah..."

wallahu'alam...

Sunday, October 11, 2009

Doa vs Persembahan


. Alhamdulillah,, syukur kpd Allah kerana pd petang ni ak d beri kesempatan tuk menulis something dalam nie...hajat td nak main bola,, tgk2 Allah turunkan hujan pulak,hehe...terbantut hajat ari ni.x kisah laa,,at least Allah bagi ak masa tuk berada d alam maya ni :-) emm,, nk share la something yang terjadi.kerap kali gak terjadi,,tp rsenya kali ni ak mmg btl2 keterlaluan kot.

setiap kali kita merancang sesuatau program,, pasti ada majlis perasmian, penutup,n mcm2 lagi la.pastinya ada bacaan doa "untuk lebih memberkati majlis ini" (ayat MC)huhu... sememangnya amat bagus d mulakan dengan bacaan doa,nak pulak kita mempraktikkan apa yang d ajarkan nabi junjungan besar kita.tetapi,, cuba sama2 kita fikirkan, adakah kita melakukan bacaan doa ini semata2 kerana IBADAT atau ADAT??apa yang dapat d lihat pada hari ini, doa pembuka majlis itu hanyalah sekadar adat semata mata.buktinya?kita boleh lihat d kebanyakan majlis (bukan semua) d mulakan dengan doa, kemudian ucapan dan persembahan n ect... ucapan tu ok lah.kita fokus part "persembahan" ni. pelbagai jenis persembahan d rancang dn diatur. kalau persembahan itu sememangnya tidak melanggar syarak ok jea...tetapi, kalo persembahan merangkumi persembahan "band2" , tarian bercampur lelaki dan perempuan, fesyen show, n bnyk lagi lah.bukan niat nak mengata individu2 tertentu, tetapi nak berkongsi yang mana boleh, n yang mana x boleh.nak berhibur, tidak ada salahnya dalam islam, tetapi perlu mematuhi landasan yang telah d tetapkan. sebagai contoh, boleh klik disini untuk satu penjelasan. doa ini menjadi satu adat apabila yang mengetuai sesuatu program itu diberi kepada mereka yang kurang faham/yang x faham tentang islam.inilah yang perlu d perbetulkan. oleh itu, bagi mereka yang faham, pimpinlah setiap program yang d rancang d sekolah, kolej, universiti atau dimana mana ajelah supaya doa pembuka majlis itu menjadi IBADAT dan bukan lagi menjadi ADAT.

tadi kat atas tulis aku keterlaluan??apa yang aku buat?hmm,, mungkin ak dah buat seseorng marah.ceritanya, apabila aku d minta oleh seorang kawan sekuliah aku untuk membaca doa bagi satu majlis penutup d sini(semalam).ak d beritahu kira2 pada jam 3 kot(kalo x salah). pada mulanya ak menolak,, kemudian disebabkan katanya dah x sempat nak cari orang lain sbb exco nya ramai non muslim,, so ak menjawab "Insya-Allah"...pada petangnya(sebelum maghrib),, ak terlihat ad satu rehearsal kat atas pentas tu,, dan apa yang ak nampak adalah, adanya persembahan (salah satu yang tersenarai di atas tadi). terus hati ini mnjadi serba salah. akhirnya, selepas selesai solat maghrib,ak mengambil keputusan untuk tidak menjadi pembaca doa untuk majlis tersebut. namun, kawan ku tetap berharap supaya ak dapat menjadi pembaca doa juga untuk majlis tersebut...akhirnya, ak menjawab " maaf sangat2 sebab ak ada kerja n takut x sempat nak kesana malam ni"...hmm, mgkn ak telah membuat seseorang marah kepadaku,, tetapi ak hanya tidak mahu menjadi orang yang menjadikan doa itu sebagai adat semata2...

pentingkan diri sendiri ke aku nie???hhhmmmmmm......

wallahu'alam...

Friday, October 9, 2009

Khutbah Jumaat 9/10/2009

Alhamdulillah,, syukur diucapkan kerana mash lagi d beri kesempatan untuk "share" something kat sini...setiap hari jumaat,, umat islam akan berkumpul beramai ramai masjid2 utama untuk menunaikan solat fardhu jumaat.salah satu rukun solat jumaat ini adalah khutbah jumaat.wajib di dengari.so,, kat sini nak share lah skit khutbah d masjid Kubang Kerian pada hari ini.x banyk yang sempat dicatatkan,,sekadar perkongsian untuk kita bersama...
khutbah yng bertajuk "kepentingan merancang kehidupan"
"....kehidupan kita d dunia ini adalah ibarat seperti musafir.justeru kita perlu sntiasa merancang dan memperkemaskan diri untuk menghadapi alam akhirat.setiap saat,,kematian semakin menghampiri diri kita.kepentingan kita merancang kehidupan ini adalah supaya kita tidak mengeluh penuh penyesalan apabila tiba d hari akhirat kelak.didalam Al-Quran banyak diceritakan batapa menyesalnya orang2 yang kafir apabila tibanya d akhirat.sebagai contoh seperti yang tercatat di dalam surah Al-Furqan ayat 27-30 yang bermaksud :

'...dan ingatlah pada hari ketika orang2 zalim menggigit 2 jarinya, menyesali perbuatannya seraya berkata,,"wahai!sekiranya dahulu aku mengambil jalan bersama rasul. wahai celaka aku! sekiranya dulu aku tidak menjadikan sifulan itu teman akrabku. sungguh dia telah menyesatkan aku dari peringatan Al-Quran ketika Al-Quran itu telah datang kapadaku.dan syaitan memang pengkhianat manusia". dan Rasul yakni Muhammad berkata " ya Tuhanku, sesungguhnya kaumku telah menjadikan Al-Quran ini diabaikan"....'

di dalam ayat ini jelas menunjukkan betapa sesalnya mereka yang kafir itu dan mereka yang mengikut telunjuk mereka yang menyesatkan (syaitan). justeru iti,, kita perlu menjadi muslim yang bejaksan dalam merancang kehidupan kita. apakah ciri2 muslim yang bijaksana ini?
melihat kepada sebuah hadis yang bermaksud,, " orang yang bijaksana adalah orang yang sentiasa menghisab diri dan membuat persediaan awal untuk menghadapi hari akhirat.manakala orang yang bodoh adalah mereka yang tidak menghisab diri dan tidak membuat persediaan untuk menhadapi hari akhirat"

setiap yang bernyawa ini pasti akan menghadapi mati.segala apa yang diperolehi d dunia ini pasti akan ditinggalkan melainkan 3 perkara yang akan terus bersamanya.
1. sedekah jariah di jalan Allah.
- perlu difahami bahawa sedekah d jalan Allah ini bukanlah sekadar untuk berperang tetapi
termasuk juga zakat fitrah(sedekah wajib), derma2, memberi nafkah kepada tanggungan dan
sebagainya.
2. ilmu yang bermanfaat.
3. doa anak2 yang soleh @ solehah.
- sesungguhnya tidak ada perkara yang paling menggembirakan seseorang yang berada
didalam kubur yang gelap gelita melainkan apabila doa dari kaum keluarganya sampai
kepadanya.

justeru itu,, marilah kita bersama memburu kehidupan akhirat yang abadi dengan membawa bekalan yang sebaiknya. merancang kehidupan sebaiknya dan jadilah orang yang bijaksana"

wallahu'alam....




Tuesday, October 6, 2009

Waktu Gempa Dan Bencana Telah Diatur Allah S.W.T


Alhamdulillah,,seinfiniti kesyukuran ku panjat ke hadrat Allah s.w.t kerana memberiku kesempatan untuk menulis lagi kali ini didalam kesibukan mmbaca lecture note yng bertimbun ;-).
syukur juga kerana negara kita masih lagi aman dan selamat dari sebarang bencana alam...jadi d sini saya nak berkongsi serba sedikit mengenai bencana alam yang berlaku baru2 ini d padang,, indonesia.waktu berlakunya peristiwa tersebut seperti telah tercatat d dalam Al-Quran tetapi ianya adalah terselindung..blh la rujuk blog d bawah ni tuk baca labih lanjut..

klik d sini

semoga segala apa yng telah berlaku dapat menginsafkan kita dan menjadikan kita seorang hamba yang beriman dan bertaqwa..simpanlah taqwa dengan sebaiknya untuk d bawa pulang bertemu Al-Khaliq kelak...
''...berbekallah,sesungguhnya sebaik baik bekalan adalah taqwa..." al-baqarah:197
wallahu'alam...

Monday, September 14, 2009

ISLAM SEMAKIN DI TINDAS???

Petikan akhbar berita harian - isnin 14 september 2009.

Protes anti-Islam makin menjadi-jadi


SEORANG lelaki membawa sepanduk membantah pembinaan masjid dalam protes EDL di tengah Britain.

Britain risau keganasan sudah gegar Birmingham, London

LONDON: Kerajaan Britain menyuarakan kebimbangan terhadap pertempuran yang meletus antara penunjuk perasaan anti-Islam dengan kumpulan Muslim yang semakin kerap berlaku di beberapa kota besar negara itu.

Malah, Menteri Masyarakat, John Denham, menuduh penunjuk perasaan anti-Islam itu sengaja cuba menimbulkan kekacauan.


Dalam temu ramah dengan akhbar The Guardian, menteri itu dipetik sebagai berkata: "Taktik cuba menghasut agar berlaku tindakan balas dengan tujuan untuk mewujudkan keganasan lebih besar serta kekacauan sudah lama menjadi amalan kumpulan ekstremis dan berhaluan kanan."


Beliau merujuk kepada keganasan di Luton, Birmingham dan London sejak beberapa bulan lalu membabitkan kumpulan berhaluan kanan, termasuk Liga Pertahan Inggeris (EDL) dengan belia Muslim.

Denham bimbang, ia mengulangi keganasan pada 1936 selepas pemimpin fasis Britain, Oswald Mosley, mengetuai perarakan di kawasan padat penduduk Yahudi di East End, London.

Tetapi EDL menolak anggapan ia dipengaruhi fahaman fasis dan menegaskan ia hanya menentang militan Islam.


Dalam laman webnya, kumpulan itu mendakwa keganasan tercetus kerana hasutan kumpulan Muslim dan puak berhaluan kiri.

Namun, jurucakap Majlis Muslim Britain (MCB), Inayat Bunglawala menyifatkan misi sebenar EDL bersifat anti-Muslim dan soal militan Islam hanya alasan.

"Mereka tidak menyokong perpaduan masyarakat," katanya.

Bunglawala menambah MCB, kumpulan payung bagi pertubuhan Muslim Britain, menyaksikan kejadian anti-Muslim yang semakin menjadi-jadi � termasuk serangan ke atas masjid dalam tempoh beberapa bulan lalu.

"Keadaan ini amat membimbangkan," katanya.

Media di Britain melaporkan, EDL berasal dari Luton, bandar pelbagai etnik di utara London, yang menyaksikan tunjuk perasaan Muslim terhadap askar Britain yang kembali dari Iraq, Mac lalu.

Sekumpulan penduduk Muslim berjanggut berpiket ketika sambutan balik tentera berkenaan dan menaikkan sepanduk menuduh mereka 'penyembelih' dan 'pembunuh bayi'.

Ketegangan meningkat Mei lalu apabila demonstrasi kumpulan berhaluan kanan menggelarkan diri mereka 'Rakyat Bersatu Luton' menyebabkan premis perniagaan Asia Selatan diserang dan kereta mereka dipecahkan.

Bulan lalu, pengganti kumpulan berkenaan, EDL, cuba menganjurkan bantahan di Birmingham, apabila mereka bergaduh dengan penunjuk perasaan antifasis. � AP

Thursday, September 10, 2009

Ya Allah, dh nk exam.....

alhamdulillah, syukur ku ucapkan kepada-Mu ya Allah...pejam celik, pejam celik, dh 3 bulan ak bergelar mahasiswa...pantasnya kurasakan masa yng berlalu.tau2, hari selasa minggu depan dh nk exam selanjar yng pertama.hmm...



nota yang ku perolehi sepanjang 3 bulan belajar.bnyk nyeeee!!!!
banyak tu belajar,,exam 3 jam aje,huhu...sungguh menguji kekuatan iman. aku ingt lagi, dulu banyak orang cakap, blaja kat matrik lah paling laju skali,,sbb 2 tahun punya pelajaran d pack kan dalam setahun..hmm, bila pk2 balik, 3 bulan punya nota kat sini sama tebal dengan nota matrik satu sem,;-) x percaya???percayalah....




haha...ni lah tebalnya...baru nota, blm buku2 rujukan, atlas n banyak lagi lah...tapi inilah yang dikatakan mujahadah dalam menuntut ilmu untuk mencari redha Allah.

"Ya Allah,Kau terangilah hati ini dengan cahaya hidayah-Mu, permudahkanlah segala urusan kami,,samada urusan duniawi mahupun urusan ukhrawi. Ya Allah, ampunkanlah segala dosa kami, dosa kedua ibu bapa kami, dosa adik beradik kami, dosa guru2 kami,dosa sahabat2 kami dan dosa sekalian muslimin dan muslimat.Ya Allah, Kau tambahkanlah kami ilmu yang bermanfaat, kurniakanlah kami minda yang cerdas akal yng waras.permudahkanlah kami untuk mengingati apa yang kami pelajari dan permudahkanlah kami untuk meluahkannya kembali ketika tibanya hari peperiksaan kelak.Ya Allah, jadikanlah kami pelajar2 muslim yang sentiasa berada di hadapan di dalam senarai pelajar2 yang cemerlang.perkukuhkanlah ikatan ukhwah antara kami dan jadikanlah ikatan yang ukhwah yang dibina ini atas dasar iman kepada-Mu Ya Allah.Ya Allah, sempena bulan ramadhan yang mulia ini, kami memohon agar Kau mengampuni dosa kedua ibu bapa kami,dosa2 kami dan Kau temukanlah kami dengan ramadhan pada tahun yng akan datang.perkenankanlah permintaan kami...amin ya Rabbal'alamin.."

Sunday, September 6, 2009

Mohon Keampunan


"uwais, ibu mahu pergi mengerjakan haji"
itulah satu permintaan seorng terhadap seorng anak..siapa itu uwais??
seorng tabi'in yng hidup ketika zaman rasulullah tetapi tidak berkesempatan bertemu dengan baginda kerana hidupnya semata mata menjaga ibunya yng lumpuh.hidup uwais sngt susah dn dirinya sendiri menghidapi penyakit sopak yng menybabkan dia tidak mempunyai kawan.suatu hari, ibunya meminta untuk mengerjakan haji.uwais yng tidak mempunyai wang berasa tidak mampu untuk menunaikan permintaan ibunya itu kerana dia tidak mempunyai wang untuk mencari pengangkutan untuk ibunya.

macam mane agaknya kalo ak berada di dalam situasi uwais??mampu ke??persoalan yng tiada jawapan...

lalu dengan izin Allah, uwais mendapat satu ilham. uwais pergi membeli seekor anak lembu yang baru lahir. kenapa pulak uwais beli lembu?? sepatutnya dia kena lah simpan duit untuk ibu dia kn?? itu adalah fikiran yang singkat. selepas membali anak lembu tu, setiap hari dia akan mengangkat@mengendong anak lembu tu keatas sebuah bukit untuk meragut rumput.tindakannya itu menyebabkan masyarakat sekeliling memanggilnya uwais 'gila'... gilakah uwais??? agak2?

disinilah kita nak melihat pengorbanan seorng anak yang soleh.secara fizikalnya, apa yng berlaku bila anak lembu tu diberi makan setiap hari??pastinya akan membesar dan berat badannya akan bertambah kan. apa pulak berlaku pada uwais?? sebenarnya, tujuan uwais mengangkat anak lembu tu keatas bukit adalah untuk dirinya membuat persiapan untuk memenuhi hasrat ibunya yng ingin mengerjakan haji.setelah melakukan "exercise" mengangkat lembu setiap hari, uwais menjadi semakin gagah dan kuat.macam mane dia nak tunaikan hasrat ibunya??dia still x de duit kn...

disini kita nak lihat, duit bukanlah segalanya.

sambung cerita...uwais berjaya menunaikan impian ibunya untuk mengerjakan haji. tanpa pengangkutan, uwais mengendong ibunya pergi ke baitullah hasil kekuatan yng di perolehi daripada latihan mengendong lembu.(kalo x salah selama 10 bulan)setelah sampai, ada perkara yng lebih menarik.ibunya melihat uwais tidak henti2 berdoa.setelah selesai mengerjakan haji, mereka pun pulang semula ke rumah dengan cara yng sama.sampai di rumah, ibu uwais bertanya, apa yang kamu doa ketika mengerjakan haji tempoh hari?

kalo kita,, apa yng kita doa agak2nya ek?? pass exam??hidup mewah?? wallahu'alam.

jawab uwais,, saya hanya berdoa supaya Allah sentiasa mengampunkan dosa ibu. tiba2 ibunya marah, kenapa kamu tidak berdoa supaya Allah menyembuhkan penyakit sopak kamu? ibunya menambah, sekarang ibu mahu kamu berdoa supaya Allah menyembuhkn penyakit kamu itu!! uwais mula merasa serba salah.dia berkata2, jikalau Allah menyembuhkan penyakit ini, aku khuatir yng aku akan lupa kepada Allah. tetapi aku harus patuh kepada perintah ibu...dengan izin Allah, dia mendapat ilham dan berdoa supaya Allah menyembuhkan penyakit dia tetapi tinggalkan sedikit sedikit sahaja supaya aku sentiasa ingt kepada-Mu ya Allah..dengan izin Allah, maka makbullah doa yang di pinta oleh uwais.

begitulah kisah uwais yang soleh mendoakan dn membantu ibunya...
mohonlah keampunan..

firman Allah s.w.t,
" dan bersegeralah kamu kepada keampunan tuhan-Mudan mendapatkan syurga yng luasnya seluas langit dan bumi dan di sediakan bagi orng2 yang bertakwa" - 2:133.

saidatina Aisyah r.a pernah bertanya kepada Rasulullah,,"ya Rasulullah, jikalau ak bertemu dengan malam lailatul qadar, apa yang patut ak pinta?" kemudian Rasulullah bersabda, "doalah allahumma innaka'afuwunkarim, tuhibbul'afwafa'fu'anna"

satu persoalan,, knp mereka yang sudah di jamin syurga pn diajarkan oleh Rasulullah supaya sntiasa memohon keampunan??

Saidatina Aisyah r.a juga pernah bertanya kpd Rasulullah "ya Rasulullah, kenapakah engkau penat2 melakukan solat malam dn sntiasa memohon keampuanan dari Allah sehingga bengkak kakimu?? bukankan engkau telah di jamin maksum dn di jamin akan syurga??" kemudian Rasulullah menjawab, " salahkah aku menjadi seorng hamba yang bersyukur?"

sungguh ringkas jawapan yang diberikan. oleh itu, jikalau Rasulullah yang maksum juga memohon keampunan dari Allah, apatah lagi kita yang sentiasa melakukan dosa ni?? mendapatkan keampunan Allah itu adalah segala galanya. dengan keampuanan, hidup dalam redha, segala galanya kita perolehi, insyaAllah... semoga yang menulis sntiasa memahat di dalam hati perkara yang di tulis, moga yng membaca sntiasa di bawah rahmat dan hidayah Nya.

wallahu'alam...
" Semakin Dekat Bahtera Kita KepadaNya,
Semakin Kencang Taufan Yang Melanda "
- j_nal07@yahoo.com -
- z.hisham90@gmail.com -



zainal
(md.usm)