" Semakin Dekat Bahtera Kita KepadaNya,
Semakin Kencang Taufan Yang Melanda "


zainal hisham
(md.usm)

Friday, October 9, 2009

Khutbah Jumaat 9/10/2009

Alhamdulillah,, syukur diucapkan kerana mash lagi d beri kesempatan untuk "share" something kat sini...setiap hari jumaat,, umat islam akan berkumpul beramai ramai masjid2 utama untuk menunaikan solat fardhu jumaat.salah satu rukun solat jumaat ini adalah khutbah jumaat.wajib di dengari.so,, kat sini nak share lah skit khutbah d masjid Kubang Kerian pada hari ini.x banyk yang sempat dicatatkan,,sekadar perkongsian untuk kita bersama...
khutbah yng bertajuk "kepentingan merancang kehidupan"
"....kehidupan kita d dunia ini adalah ibarat seperti musafir.justeru kita perlu sntiasa merancang dan memperkemaskan diri untuk menghadapi alam akhirat.setiap saat,,kematian semakin menghampiri diri kita.kepentingan kita merancang kehidupan ini adalah supaya kita tidak mengeluh penuh penyesalan apabila tiba d hari akhirat kelak.didalam Al-Quran banyak diceritakan batapa menyesalnya orang2 yang kafir apabila tibanya d akhirat.sebagai contoh seperti yang tercatat di dalam surah Al-Furqan ayat 27-30 yang bermaksud :

'...dan ingatlah pada hari ketika orang2 zalim menggigit 2 jarinya, menyesali perbuatannya seraya berkata,,"wahai!sekiranya dahulu aku mengambil jalan bersama rasul. wahai celaka aku! sekiranya dulu aku tidak menjadikan sifulan itu teman akrabku. sungguh dia telah menyesatkan aku dari peringatan Al-Quran ketika Al-Quran itu telah datang kapadaku.dan syaitan memang pengkhianat manusia". dan Rasul yakni Muhammad berkata " ya Tuhanku, sesungguhnya kaumku telah menjadikan Al-Quran ini diabaikan"....'

di dalam ayat ini jelas menunjukkan betapa sesalnya mereka yang kafir itu dan mereka yang mengikut telunjuk mereka yang menyesatkan (syaitan). justeru iti,, kita perlu menjadi muslim yang bejaksan dalam merancang kehidupan kita. apakah ciri2 muslim yang bijaksana ini?
melihat kepada sebuah hadis yang bermaksud,, " orang yang bijaksana adalah orang yang sentiasa menghisab diri dan membuat persediaan awal untuk menghadapi hari akhirat.manakala orang yang bodoh adalah mereka yang tidak menghisab diri dan tidak membuat persediaan untuk menhadapi hari akhirat"

setiap yang bernyawa ini pasti akan menghadapi mati.segala apa yang diperolehi d dunia ini pasti akan ditinggalkan melainkan 3 perkara yang akan terus bersamanya.
1. sedekah jariah di jalan Allah.
- perlu difahami bahawa sedekah d jalan Allah ini bukanlah sekadar untuk berperang tetapi
termasuk juga zakat fitrah(sedekah wajib), derma2, memberi nafkah kepada tanggungan dan
sebagainya.
2. ilmu yang bermanfaat.
3. doa anak2 yang soleh @ solehah.
- sesungguhnya tidak ada perkara yang paling menggembirakan seseorang yang berada
didalam kubur yang gelap gelita melainkan apabila doa dari kaum keluarganya sampai
kepadanya.

justeru itu,, marilah kita bersama memburu kehidupan akhirat yang abadi dengan membawa bekalan yang sebaiknya. merancang kehidupan sebaiknya dan jadilah orang yang bijaksana"

wallahu'alam....




2 comments:

lindanur said...

salam...
bagus btul blog anta..
hrap dpt truskn lg...
tahniah kpd anta...
moga2 kita smua dirahmati Allah S.W.T....
ameen..

zainal's site said...

insyaAllah...
yang baik tu dari Allah,
segala kesempurnaan itu hanyalah milik Dia.
wallahu'alam...

" Semakin Dekat Bahtera Kita KepadaNya,
Semakin Kencang Taufan Yang Melanda "
- j_nal07@yahoo.com -
- z.hisham90@gmail.com -



zainal
(md.usm)