" Semakin Dekat Bahtera Kita KepadaNya,
Semakin Kencang Taufan Yang Melanda "


zainal hisham
(md.usm)

Sunday, October 11, 2009

Doa vs Persembahan


. Alhamdulillah,, syukur kpd Allah kerana pd petang ni ak d beri kesempatan tuk menulis something dalam nie...hajat td nak main bola,, tgk2 Allah turunkan hujan pulak,hehe...terbantut hajat ari ni.x kisah laa,,at least Allah bagi ak masa tuk berada d alam maya ni :-) emm,, nk share la something yang terjadi.kerap kali gak terjadi,,tp rsenya kali ni ak mmg btl2 keterlaluan kot.

setiap kali kita merancang sesuatau program,, pasti ada majlis perasmian, penutup,n mcm2 lagi la.pastinya ada bacaan doa "untuk lebih memberkati majlis ini" (ayat MC)huhu... sememangnya amat bagus d mulakan dengan bacaan doa,nak pulak kita mempraktikkan apa yang d ajarkan nabi junjungan besar kita.tetapi,, cuba sama2 kita fikirkan, adakah kita melakukan bacaan doa ini semata2 kerana IBADAT atau ADAT??apa yang dapat d lihat pada hari ini, doa pembuka majlis itu hanyalah sekadar adat semata mata.buktinya?kita boleh lihat d kebanyakan majlis (bukan semua) d mulakan dengan doa, kemudian ucapan dan persembahan n ect... ucapan tu ok lah.kita fokus part "persembahan" ni. pelbagai jenis persembahan d rancang dn diatur. kalau persembahan itu sememangnya tidak melanggar syarak ok jea...tetapi, kalo persembahan merangkumi persembahan "band2" , tarian bercampur lelaki dan perempuan, fesyen show, n bnyk lagi lah.bukan niat nak mengata individu2 tertentu, tetapi nak berkongsi yang mana boleh, n yang mana x boleh.nak berhibur, tidak ada salahnya dalam islam, tetapi perlu mematuhi landasan yang telah d tetapkan. sebagai contoh, boleh klik disini untuk satu penjelasan. doa ini menjadi satu adat apabila yang mengetuai sesuatu program itu diberi kepada mereka yang kurang faham/yang x faham tentang islam.inilah yang perlu d perbetulkan. oleh itu, bagi mereka yang faham, pimpinlah setiap program yang d rancang d sekolah, kolej, universiti atau dimana mana ajelah supaya doa pembuka majlis itu menjadi IBADAT dan bukan lagi menjadi ADAT.

tadi kat atas tulis aku keterlaluan??apa yang aku buat?hmm,, mungkin ak dah buat seseorng marah.ceritanya, apabila aku d minta oleh seorang kawan sekuliah aku untuk membaca doa bagi satu majlis penutup d sini(semalam).ak d beritahu kira2 pada jam 3 kot(kalo x salah). pada mulanya ak menolak,, kemudian disebabkan katanya dah x sempat nak cari orang lain sbb exco nya ramai non muslim,, so ak menjawab "Insya-Allah"...pada petangnya(sebelum maghrib),, ak terlihat ad satu rehearsal kat atas pentas tu,, dan apa yang ak nampak adalah, adanya persembahan (salah satu yang tersenarai di atas tadi). terus hati ini mnjadi serba salah. akhirnya, selepas selesai solat maghrib,ak mengambil keputusan untuk tidak menjadi pembaca doa untuk majlis tersebut. namun, kawan ku tetap berharap supaya ak dapat menjadi pembaca doa juga untuk majlis tersebut...akhirnya, ak menjawab " maaf sangat2 sebab ak ada kerja n takut x sempat nak kesana malam ni"...hmm, mgkn ak telah membuat seseorang marah kepadaku,, tetapi ak hanya tidak mahu menjadi orang yang menjadikan doa itu sebagai adat semata2...

pentingkan diri sendiri ke aku nie???hhhmmmmmm......

wallahu'alam...

4 comments:

CahayaBulan said...

salam...best jgk dpt share ilmu dr khutbh jumaat ni...huhu...slama ni, x pnah amk tau pon ap intipati khutbh jumaat memndgkn muslimin shje yg wjib tuk solat jumaat...huhu..truknye

cahayabulan said...

salaam ziarah

Hainur Eisha said...

salam..
maaf.. sy kurang arif tentang ni.. tp skrg ni, bru sy tahu..
tp.. ada persoalan yg bermain d fikiran sy..
klu nasyid yg dinyanyikan muslimah sedangkan jurinya adalah lelaki dan perempuan??? sb, skrg ni, pertandingan nasyid antara sekolah2 @ IPTA2, juri2nya campur..
ble tak bg penjelasan kt sy tentang ni???
Sekian.. Wassalam.. terima kasih ye..

zainal's site said...

tentang perkara ni,,saya x berapa pasti.cuma yang sy tahu, prtndingn nasyid sklh2 peserta dia msti lelaki kn??
x tau pulak sekarang dah berubah.
tetapi, sewajarnya, mereka yang mengnjurkan pertandingan faham bahawa kalo peserta nya muslimat, maka jurinya juga wajib muslimat dan pertandingan perlu d jalankan d tempat yang tertutup..
wallahu'alam....

" Semakin Dekat Bahtera Kita KepadaNya,
Semakin Kencang Taufan Yang Melanda "
- j_nal07@yahoo.com -
- z.hisham90@gmail.com -



zainal
(md.usm)